10 oktober 2010

Dag sex

Strax före tretiden igår lyckades jag äntligen slita mig från orgien i sötsaksbildgoogling och tog vagnen ner på stan för att bunkra upp med nudlar på Hung Fat. Doften av munkar låg tät runt Brunnsparken, vilket kan ha varit orsaken till att jag dröjde lite extra vid frysen med mystiska glada bullar med vaniljkrämsfyllning. Det tog ett bra tag att botanisera bland nudlarna för att hitta några utan någon som helst animalisk inblandning, och jag blev lite besviken över att ingen av "nudelkopparna" fanns i vegetarisk version. Jag blev så sugen på att prova efter att en läsare tipsade om dem, det vore ju det perfekta matlådeformatet till skolan. Till lunch blev det en sorglig variant av makaroner och korv, fast med nudlar och sojakorv. Tydligen hade jag ingen ketchup, så det fick bli sweet chili-sås. Jag kände mig som ett skämt.














På vagnen hem (med sms-biljetten på tryggt avstånd i mobilen) åkte två medresenärer fast för tjuvåkning. Jag blängde lite extra på kontrollanterna innan jag steg av. De måste sluta leka Gestapo om jag ska kunna respektera dem. Frågan är om det skulle räcka. Hela systemet är upp och ner.

Väl hemma rann ilskan av mig och jag kände mig inspirerad nog att slänga ihop en kryddig nudelsoppa. Den blev ofrivilligt rosa, men vad gör väl det?

Förutom nudlar innehåller den en burk kokosmjölk (Ica:s var den enda jag hade hemma. Välj gärna en annan om du kan), vatten, citrongräs, limeblad, röd currypasta, salt, citron, broccolibuketter, lotusrot och mungbönor. Som slutfinish strösslade jag över lite koriander, det är ju en sådan förträfflig och skum krydda!

Bullbaket som planerats hela dagen resulterade i midnattsbullar som vägrade jäsa i Julias kök. Trots turkos cream cheese-frosting blev de en torr besvikelse som efterlämnade en obehaglig magkänsla. Tur då att vi hade rödvin och eminent sällskap. Robotdans och isländska runspådomar är inte att förakta.

2 kommentarer:

julia å sa...

har aldrig mött någon som råkat ut för så många kontrollanter som du;)
Fina förpacknigar på action-nudlarna

Haettbraliv sa...

Jag vet! Kanske håller de mig under uppsikt, vem vet? Idag ska jag äta de fina actionnudlarna till lunch!