11 oktober 2010

Dag sju

Igår kan ha varit den lataste dagen på en lång, lång tid. Det är bara att inse att det är ohållbart att tro att man kan vara uppe till fyra på natten och tro att man ska flyga ur sängen i rimlig tid dagen efter. Särskilt om man är obeskrivligt morgontrött som jag. Tur då att man kan halka ur sängen och byta om från pyjamas framåt tvåtiden. Vi hade talat om Liseberg och alla möjliga utflykter, men höstfrosten gjorde sig nästan påmind så det kändes inte rätt. Det gjorde däremot en tur ner till Järntorget för att se vad det där bytarpåhittet kunde innebära. Tyvärr kom vi fram först vid halv fyra och då hade de precis packat ihop det sista. För att skingra bitterheten promenerade vi in i Haga för att slå oss ned på närmaste café med obscent stora bakverk. På väg dit lockade skyltar med böcker för en krona stycket. Två obeskrivligt söta barn med oneklig säljtalang och oundviklig charm (framtidens kreatörer?) erbjöd oss att få några böcker på köpet om småpengarna inte räckte. De upplyste oss också om att vi minsann fick köpa hur många vi ville. Jag investerade i några mysrysare och "Doktor Murkes samlade tystnad". I boken ska man tydligen få möta:

"Doktor Bur-Malottke, som tänkte om under natten. Doktor Murke, som samlade tystnad. Faster Milla, som firar julafton flera gånger om året. Herr Broschek, som svarar i två telefoner på en gång. General von Machorka-Muff, som är en idealist och många andra särpräglade personer i den underfyllda värld, som Heinrich Böll berättar om."

Efter att ha värmt oss med te skiljdes vi åt och jag promenerade hem och svängde ihop min favoritcurry, fast med nudlar till i stället för ris. Tveksam kombination, jag skulle föreslå att ni väljer vanligt osunt vitt ris.






















Curry med tofu, aubergine, gröna ärtor, schalottenlök, vitlök, kikärtor, ständigt dessa sugar snaps och det freudianska felköpet till kokosmjölk från Ica. Lägg därtill ohälsosamma mängder curry, garam masala, korianderfrön, pressad citron, salt och något mer som jag tyvärr har glömt.

Kvällen avslutades med skräckserier och sömnlöshet fram till klockan fyra. Jag vet inte vad det är med mig och nattaktivitet/kreativitet/produktivitet. Ohälsosamt, som sagt.

Inga kommentarer: