6 oktober 2010

Dag tre

Igår lyckades jag klanta mig igen. På vägen hem hade jag ytterst detaljerade fantasier om jordnötsbiffar och tänkte att det vore ett perfekt komplement till mina nudlar (vilket det ju sedermera också var). Den lilla haken är att A i min grupp är ohyggligt allergisk mot nötter så jag var ju tvungen att sms:a och fråga först. Mitt fint komponerade "Om jag äter en jordnötsbiff ikväll, kommer du känna av det imorgon då?" hamnade tyvärr inte hos A, utan hos en stackars Bengt som redan fått en drös underliga sms från mig och andra gruppmedlemmar på grund av att två siffror i numret har råkat kastas om. Jag vågade inte ens svara på hans "Å vem e du då?" utan åt min middag i skam och bestämde mig för att idag skulle bli en bättre dag.


Foto: Anna

För er som oroar er för att jag ska tyna bort kan jag meddela att dagen började bra. A bjöd på ljuvliga chokladmuffins fyllda med blåbär och vit choklad toppade med en dekadent vit chokladkräm. Hade det inte varit nudelmånad så hade jag beställt en hel låda bums, men jag kan ju inte svika er.

Även lunchen A bjöd på var i dekadentaste laget, med såväl sweet chili-sås som en starkare variant med ingefära. Jag tuggade glatt i mig, väl medveten om att varje dag inte kommer att vara så här rolig rent matmässigt.



Jag har insett att jag inte får frossa så här utan lära mig hushålla med godsakerna om jag ska kunna hålla någorlunda nivå på nudelmånaden. Därför valde jag Eldorados svampnudlar till middag, och även om jag inte håller med J om dammsmaken så smakar de ändå bra underligt. Smaken påminde lite om hur en klasskompis i gymnasiet luktade. Lite fränt så där. Lite halvgammal tofu åkte i för proteinets skull, och tillsammans med egengroddade mungbönsgroddar, edamame och sugar snaps tycker jag att jag höjde nivån från gårdagens tranbärsfiasko.

5 kommentarer:

Anna sa...

Du kanske kan göra en uppskattning hur mycket varje middag kostar dig :)

Isabelle sa...

receptbidrag (helgmåltid?):

1 paket snabbnudlar
½ burk krossad tomat
1 krm salt
1 krm svartpeppar
½ tsk soja
½ tsk oregano
½ vitlöksklyfta
1 krm socker
Proteintillskott: 1 dl apetina ostkuber
Eventuellt rucolasallad

Koka ihop tomaterna och alla kryddor några minuter. Tillsätt nudlarna, osten och eventuellt en näve rucola :)

En lök, vitlök, cremefraiche, tomat och curry kan också göra underverk.

Jag gillar verkligen ditt projekt!:)

Belinda sa...

Åh herregud Emmy, vad bra detta är! Verkligen ett i-landsproblem som alla känner till och har varit/kommer vara där någon gång!

well done, young padawan!

ELISE sa...

"En månad på japansk nudelsoppa" .. Det låter ju mer som en dröm än en mardröm för Lisen.

Haettbraliv sa...

Anna: Tack för tipset! Jag ska överväga saken.
Isabelle: Åh, det kanske är något att testa redan i helgen. Perfekt att du redan har lagt till proteinet också. Och tack för berömmet!
Belinda: Jag bockar och niger och bugar. Jag blir så glad när jag får så fint beröm för en i mina ögon liten sak!
Elise: Kör en nudelmånad så får vi se! Hi hi.